Dag 6 Øystese-Bergen-Flåm

3 augustus 2023 - Flåm, Noorwegen

Vanmorgen op tijd vanuit Øystese vertrokken. Inpakken gaat snel, opstaan van 3 pubers iets wisselend tot ergernis van mij. Maar het regent niet en om 9.30 rijden we van de camping af. We rijden op downtown Bergen af en vinden een parkeerplek onderaan het Bergenhus. Een vesting van Bergen en voormalig Koninklijk hof. Voor ons vooral de eerste toilet stop na ruim 1,5 uur in de auto te hebben gezeten. Vervolgens met 3 blije pubers die heel graag àlle musea van Bergen willen zien en bijna voor ons uit rennen.
Eerst Bryggen ingewandeld. Een oude wijk van Bergen, wat vroeger de Hanzekade rond de haven was.
Daarna in een authentiek wit huisje wat in havenplaatsen veel te zien is ( deze had een gele M boven op t dak staan). Lennart z’n maag voelde de behoefte om daarna de 7-eleven in te lopen voor een broodje gezond. Robert wilde souveniers shoppen en Jacco ging met Kees cultuur snuiven. Met Robert de vismarkt over gelopen om aan met donuts de markt af te lopen.  Vis is niet helemaal zijn ding.
Lennart haalde ons in met z’n broodje en na een half uur stonden Kees en Jacco ook in een van onze souvenierswinkel. Tot zo ver Bergen. Niet genoeg voorbereid om de leukste hotspots te vinden. Maar Noorwegen is zo mooi, we komen nog wel een keer terug.
Van Bergen naar Voss gereden, bijna door een lange tunnel met af en toe wat lucht en natuur om te weten dat het dag is.  In Voss alvast boodschappen gedaan voor vanavond en morgen.
van Voss naar Flåm zijn er nog meer lange tunnels. De langste vandaag is 11 km lang.
Kees vindt een leuke camping aan een watertje. Na 5 km bergop over een klein berg paadje waar geiten de weg versperden, zo ook andere tegenliggers, hoorden we bij de camping dat ze vol zaten. Weer het kronkel weggetje terug.. had ik al gezegd dat ook daar een tunnel was.. dus terug ook weer door de tunnel.
Op naar een volgende camping.. in Flåm. Toeristisch en een grote camping met bijna uitzicht op een cruiseschip. Ik dacht dat we nu toch echt meer landinwaarts waren. Maar die fjorden kunnen dat ook, landinwaarts.
Een regenbui.. toch. We hadden Bergen in een zonnetje gedaan, wat juist bekend staat om de vele regen. Dat was tot de namiddag bewaard. Tent snel opgezet, en nu een gevulde omelet en noedels aan het klaarmaken op m’n eenpitter. Terwijl de jongens een voetbalveld hebben gegoogled en de Nederlandse buren, 3 studenten, maar niet kunnen beslissen waar ze vanavond weer uit eten gaan. Ik geniet van het uitzicht en de heerlijke geuren uit m’n pannetje. Als de jongens niet op tijd komen begin ik alvast.