Dag 12: zullen we in Oslo aankomen?

10 augustus 2023 - Ytre Enebakk, Noorwegen

Om te beginnen met het goede nieuws… we zijn aangekomen. In Enebakk, 35 km ten zuid-oosten van Oslo.
Vanochtend begon spannend. Zullen we wel in Oslo aankomen? De snelweg, de E6, die de grote verbindingsweg is, staat op meerdere plaatsen onder water. De waarschuwing blijven.
We pakken in en we zullen zien waar we aankomen. Kees en ik halen nog even ontbijt en lunch bij de supermarkt. We hebben een praatje met de caissière, die ons een Noorse app geeft met de actuele informatie rondom wegafsluitingen. Dus met de app, Google maps en een ouderwetse kaart van Noorwegen gaat Kees naast mij zitten om te navigeren. De jongens beslissen wie waar achterin zit en daar gaan we.
We pakken de weg over de berg naar het zuiden. De schapen in de Rondane, het natuurgebied waar we verbleven, zijn uit de natte natuur tevoorschijn gekomen en liggen languit op het warme droge asfalt. De eerste manoeuvre vandaag is schaap-slalommen.
We komen bij de eerste afsluiting aan en moeten omkeren. De ingepakte ronde strobalen drijven voorbij. We kiezen hogerop te gaan, de heuvels in. De Noorse Tesla laat ik voor gaan zodat ik kan zien of hij niet ergens in een ravijn stort… wel een veilige gedachte. Er staan palen en borden  die ons waarschuwen of tegenhouden… ons Noors is niet zo best en zolang er auto’s naar ons tegemoet rijden en de Tesla voor ons rijdt vertrouw ik het. Asfalt wordt gravel en hier en daar zijn de randen van de wegen weggespoeld. Het is even opletten.
Aan de andere kant van de berg spreek ik kort met een Noor uit het gebied. Volgens hem zal het nog een klein stukje lukken maar daarna zullen we vastlopen. Er zijn veel overstromingen.
Maar toch.. het lukt! Met de app, Google maps, de papieren kaart en Kees zijn navigatiekunsten en oog voor mooie, spannende bergweggetjes.
Als we langs Hamar rijden beslissen we nog het Vikingschip te bezoeken.. de ijsbaan.
We bereiken met nog file! rond Oslo, het Airbnb huisje om de vakantie mee af te sluiten. Toen ik het uitzicht van het huisje op de foto’s zag, dacht ik dat vind ik typisch Noors

En terwijl Robert kookt, Kees een vuurtje maakt in de vuurschaal genieten we van onze laatste dagen in dit prachtige land.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl