Dag 9: Luster/Urnes

7 augustus 2023 - Atnbrua, Noorwegen

Vandaag schijnt het zonnetje tussen wat grijze wolken, het is droog en lekker weer. De wastas puilt uit en gisteren hebben we alvast waspoeder en een muntje voor de wasmachine gekocht. Ik sta om 6.30 voor het apparaat, waarover Kees de instructie heeft gekregen om het wasprogramma van 1:59 te kiezen. Het muntje gaat in een elektra kastje die stroom voor 2 uur geeft. Een supermoderne wasmachine met heel veel programma’s maar geen een die 1:59 duurt. Kees wakker maken gaat mij te ver. Ik kies voor veilig, cotton 1:29 uur. Na anderhalf uur ga ik m’n was ophalen en zie dat het programma nog ruim een uur zal duren. Hoe kan dat? Bij de receptie aangegeven dat ik het verkeerde wasprogramma heb gekozen en krijg een zuur gezicht terug. Of is dat de neutrale blik van een Noorse man? Ik krijg nog een muntje om de tijd voor elektra op te schroeven. Dus na 3 uur is onze was súper schoon en hangt tussen de bomen te wapperen.
We lezen en zwemmen wat en in de middag nemen we een kleine tour naar de oudste staafkerk van Noorwegen, die hier toevallig om de hoek staat. Heeft dat ANWB boekje ons toch mooi op weg geholpen.
Een prachtige houten kerk van houten palen (staven) met veel houtsnijwerk. In het snijwerk is terug te zien hoe tekenen van het Christendom en de Noorse mythologie samenkomen. Wel met als doel het Christendom leidend te laten worden.
Met de auto pakken we een klein veerpont om ons naar de overkant te brengen. Extra uitdaging deze keer is achteruit erop rijden.. strak langs het randje en bijna tegen de auto achter ons aan geparkeerd. Met goede gebaren van de Noorse veer instructeur komt ons Opeltje op z’n plek te staan.
Aan de andere kant van het water miezert  het. Gelukkig hangt de was onder de bomen nog droog. We bestellen lekker een pizza en pakken het een en ander alvast in.
Morgen schijnt er slecht weer  te komen in het zuid-oosten… waar wij naartoe rijden.