Dag 10; op doorreis naar Gjendesheim

8 augustus 2023 - Atnbrua, Noorwegen

Omdat we gisteren op de camping horen dat er een regen gebied aankomt, hebben we alles ingepakt behalve de tenten.
‘s Morgens miezert het een beetje en pakken Kees en ik ons tentje alvast in en drinken onder de bomen, droog, onze ochtend koffie.
De regen zet door en met de hulp van de jongens zijn matjes en slaapzakken zo ingepakt en rijden we binnen een half uur van de camping af. Te vroeg.. de lekkere bakker een paar 100 meter verderop is nog niet open. We rijden richting Lom, wat betekent dat we met haarspeldbochten weer omhoog rijden. Het is 5 graden, nat en koud. Toch is het uitzicht prachtig en weersta ik het weer voor een foto van een gletsjer. De mannen blijven in de auto en verklaren mij voor gek.
Onderweg bij een supermarkt kopen Robert en Kees ons ontbijt. Voor Kees en mij muesli en yoghurt. De jongens genieten van een kaneel broodje.
Noorwegen is een brood land met een rijke keuze aan lekkere broodjes. De geur in de auto laat mij mijn koolhydraat arm eet programma varen en bij Lom zie ik een plaatselijke bakker en koop nog een paar lekkere broodjes voor de lunch.
De regen houdt aan en als we bij Gjendesheim aankomen in een prachtig nationaal park, is duidelijk dat we de mooie Nationale wandeling, die elke Noor in zijn leven een keer wandelt, niet zullen maken. We beslissen daarom verder te rijden. Door miscommunicatie tussen de bestuurder en de navigator rijden we oostelijk om het berggebied ipv ten westen. We beslissen dat dit maakt dat we een ander mooi natuurgebied zullen opzoeken, De Rondane, en zoeken een camping.
Onderweg gaat het harder regenen en bij aankomst vragen we naar een cabin. Het is nog steeds fris met 6-7 graden. Een 4 persoons hut is beschikbaar en Kees zoekt het lekkerste matje en beslist op de grond te slapen. De schat.
Een ruime keuken en fijne douches maakt een hoop goed. Ook het kacheltje in de hut waar we ons natte goed kunnen drogen.
Tijdens het avondeten krijgen we een weeralarm op ons mobiele telefoon vanuit de overheid niet meer op pad te gaan.
Morgen maar uitslapen, boeken lezen en de downloadde films kijken.