Dag 7 van Finse naar Flam Fietsen

5 augustus 2023 - Luster, Noorwegen

Wekker gezet voor vandaag.. we hebben treinkaartjes op tijd geboekt, naar Finse. Overal horen en lezen we dat het aan te raden is de kaartjes alvast op zak te hebben, anders is er een kans op urenlang wachten tot er plek is in de trein en daar hebben we geen tijd voor.
Vanaf de camping wandelen we naar het station en nemen een railaway aflevering in het echt. Af en toe stopt de trein.. zodat je kan uitstappen voor het maken van waterval foto’s, waar de trein langsgaat. Unesco erfgoed. Wij voelen ons niet toerist genoeg.. blijven van achter het raam zitten en worden getrakteerd op een Japanse show die met selfie sticks voor de watervallen staan. Na een uur stappen we over op een volgende trein die ons naar Finse brengt. We merken dat we hoger de berg op gaan. Het wordt fris.
Boven in Finse staat we op de hoogvlakte. We zoeken de plek waar we onze mountainbikes hebben gehuurd, om vanaf hier 54 km weer naar beneden te fietsen. Ik vraag mij af of mij dat gaat lukken, maar het doel is de fiets echt pas weer beneden in te leveren… en om mij heen kijken en te genieten. Kees heeft 2 volwassen fietsen en 3 kinderfietsen gehuurd. Bij het zien van de kinderfietsen realiseren we ons dat onze jongens echt mannen worden en we moeten bij betalen om op 5 volwassen mountainbikes te starten. Prachtige uitzichten, sneeuw en watervallen. De foto’s spreken voor zich.. en bedenk dan, in het echt is het nog mooier.
Onderweg komen we hulpbehoevende Engelsen tegen met een lekke band en gereedschap waarvan ze geen idee hebben wat ze er mee moeten. Kees wordt held van de dag, altijd een fijn gevoel en wanneer we ze op het hoogste punt tegenkomen, maken ze van ons een foto als dank!
De jongens kijken bij elk berg meertje of het geschikt in om te zwemmen. Ijskoud en het waait toch nog behoorlijk. Maar als er een gaat… gaat de rest ook, en maak ik foto’s en help waar nodig is met afdrogen (zonder handdoek).
De afdaling heeft hier en daar gemene klimmetjes in zich maar de natuur maakt alles goed het is prachtig. Met de haarspeldbochten in zicht beginnen we aan de laatste 17 km afdaling. Het lijkt de Alpe D’hues wel.
Beneden in het dal leveren we de fietsen in.
Tijdens onze avondwandeling ‘s avonds met Lennart vinden we een gezellige Noors café met eigen bierbrouwerij. Mooi om de dag af te sluiten. Morgen weer verder