Dag 8 Flåm naar Luster

6 augustus 2023 - Luster, Noorwegen

Een dag om uit te rusten van de fietstocht, een dag om te verplaatsen naar een volgend gebied, in de buurt van Gaupne, het Jostedal.
We pakken rustig in omdat het niet heel ver rijden is vanaf Flåm. Eigenlijk pakt Kees alles rustig in, lees ik mijn boek, kook ik nog wat eitjes voor onderweg. De jongens speuren plekken af voor het opladen van hun telefoon, voetballen en rollen hun matjes en slaapzakken op.
Rond 11 uur rijden we weg. In een van de boekjes van Noorwegen staat een mooie route en we besluiten deze te nemen. De heuvels weer in, langs watervallen. Voor we het weten zitten we weer rond de 1300 meter en voelt het fris als we langs de weg pauzeren en de benen strekken met een voetbal. Opvallend veel Nederlanders in dit gedeelte…

Bij de Ferry beslissen we richting Balestrand te rijden. Uit de Nederlandse auto voor ons stap een vrouw uit met hetzelfde Noorwegen boek. Opeens realiseer ik mij dat dit ANWB  leden zijn en rijden we een ANWB route uit het boek wat ik in een ANWB winkel heb gekocht.

Balestrand is bekend geworden bij beroemdheden in de WOI. Eens zien of er iets van terug te vinden is. Ondertussen zoeken de jongens op Google maps het plaatselijke voetbalveldje. Lennart navigeert mij en zo rijden we door een schattig plaatsje aan een prachtige baai met blauw-groen water. Het lijkt Italië wel. We vinden een parkeerplaats aan de baai waar een strandje blijkt te zijn. De bal wordt een zwembroek en er wordt een verfrissende duik genomen. De twee toeristen die dachten heerlijk rustig aan de baai een boekje te lezen, hebben het mis. Zij worden getrakteerd op vele Hollandse duiken en bommetjes.
Na een balletje hooghouden en een spelletje “je vader het water in zien te krijgen” wordt er nog een potje “kippen gevecht” gespeeld ( familie term voor twee mensen op de nek nemen en de ander eraf zien te krijgen).
We stappen de auto weer in, komen op de Ferrie dezelfde ANWB leden tegen die net als wij de weg vervolgen naar het plaatsje Hella. Vanaf daar toeren we door naar Gaupne. De camping beloofd niet veel en we rijden nog een paar kilometer en laten 2 andere campings ook links liggen, waar alleen maar campers staan. We komen uiteindelijk in Luster aan. Aan een heerlijk meer, met aan de andere kant van de weg een voetbalkooi. Iedereen spreekt goed Engels en de jongens maken contact met 4 Noren die ook de taal van voetbal spreken.
Een camping om twee dagen te blijven